tisdag 9 oktober 2012

Fortsätter lite stillsamt

... att skriva här på nya bloggen.
Såg precis att ni är flera som hittat hit. Undrar vad ni tänker, när ni läser detta?

I fredags var jag på Södertörns högskola igen och hade då förmånen att lyssna på en lysande föreläsning av Fredrik Svenaeus. Om Varat och Tiden och Heidegger. Fredrik Svenaeus, professor i den praktiska kunskapens teori, började sin föreläsning med att möta kritiken mot Heidegger.

1. Trots att det i H:s filosofi finns vissa anti-demokratiska tendenser så var hans filosofi inte nazistisk. Däremot går det knappast att förstå eller acceptera att H inte under hela sitt liv (han dog 1976) inte gjorde upp med nazismen. Trots detta är hans filosofi viktig och slutsatsen blir, enligt Svenaeus: Det är möjligt att vara en liten människa och en stor filosof.

2. Kritiken mot dunkelheten i H:s språk är betydligt överdriven. Alla termer som H använder sig av definierade han och Kant eller Hegel är betydligt svårare att förstå. H arbetade med språket och hade en språkmedvetenhet som inte alls finns hos t ex Husserl. (Svårt för mig att värdera, jag får bara utgå ifrån att det är så, och försöka ta till mig texterna i Varat och tiden).

Och så får vi under föreläsningen del av hur olika begrepp som H använde sig av har en dubbel betydelse på tyska vilket innebär att t ex dasein kan utläsas både som tillvaro och därvaro. Då skulle tillvaron vara vår tillvaro i existentiell bemärkelse, och därvaron vara att vi är där (i tillvaron) i en sorts ombesörjande av varandras tillvaro. Människan och världen är en meningsfull enhet, enligt H. Han kallade det vara-i-världen. Och det är bara genom vara-i-världen som vi kan förstå världen. Det är en fin tanke, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar